Dandie i mitt liv!

Jag mötte Dandie´n, jag mötte Dandie´n och jag såg att godhet fanns!


Mitt första Dandie möte skedde för cirka tjugo år sedan och genast tänkte att en sådan hund vill jag ha! Så blev dock inte fallet utan en Sheltie halkade in i våran familj som då bestod av man, två flickor och flattpojken Pinoccio. Efter detta har vi haft Pudel, Schäfer och Jack Russell - som vi nu har avel på.

   
Pinoccio              Tito & Tuffie            Sennie


Längtan efter en Dandie återkom när jag en dag var hos Lotta för att kolla in en Jack Russell valp som vi kanske skulle köpa. Detta köp blev av och tanken på att skaffa mig en Dandie tog fäste i min hjärna igen efter att ha mött de underbara Dandisarna Trulsa och Ester på Vip-Win´s.
 Vip-Win´s Julia

Jag började att kolla runt lite efter olika alternativ. Hittade en tik, som det inte blev nått med. Där efter fick jag, tips av Marie-Louice om en hane på kennel Strike, och slog till på underbaraste Nickogossen! Fick där även nya vänner för livet i Gun och Ove som är Nickos uppfödare.
 Nico min "änglahund"

Kanske skulle vi satsa på avel även på denna rasen?! Tanken började att gro! När Lotta så hade Russellvalpar efter Selma, som vi var och tittade på, hade hon även två dandievalpar. “Vinna eller försvinna” o, “Friskt vågat är hälften vunnet” Jag skojade o, sa att hon kunde sälja tiken till mig för hon skulle ju ändå ha hanen kvar. Så gick ett par dagar och jag fick telefon. - Jo… jag kunde, kanske få köpa lilla Julia, sa Lotta! Om jag var intresserad vill säga? Om jag var….? Självklart var jag det! Nu var det bara att framföra detta till gubben ,som frågade “Hur många hundar ska vi egentligen ha?” - Sex svarade jag snabbt. Detta blir den sista!
Så när valparna var tillräckligt gamla, flyttade hon in hos oss. Underbara lilla Vip-Win´s Julia. Här går hon under namnet Liah.

Nu hade vi så grunden i våran Dandie avel! Trodde jag! En dag i slutet av Maj 2010 blev så Nicko hastigt sjuk i multipla krampanfall vilket ledde till mitt värsta och svåraste beslut att ta! Avlivning! Tänker på honom varje dag, och sänder därmed ett stort tack till Gun o, Ove för att jag fick möjligheten att köpa o, lära känna Nicko, lära känna rasen och er förståss! Tack till M-L för tipset och tack Lotta för Liah!

Dessa fyra människor är nu mina mentorer i Dandie världen. Hoppas på ett gott samarbete framöver.

Och nya planer smides….. som jag snart kommer att berätta för er om!


 Dandietiken Liah!

   
Russlarna  Chili, Tilda &  Calle

Våra hundar i dagsläget

Jeanette // Sjöbolyckans kennel


Kommentarer
Postat av: Anna

Hejsan igen!

Kul att höra lite om hur du träffade på Danndisarna och vilka andra raser du haft.

Än en gång, vilken fin sida ni skapat. Kul att kolla in här. Och läsa alla inläggen.

Ha det bra!

2011-03-28 @ 19:50:07
Postat av: Annicka

Hej , måste bara tacka för trevlig läsning , speciellt inlägget om jakt med dandie , mycket bra skrivet ! Hoppas fler vill prova på spår/jakt med sin dandie ,har själv förhoppningar att ha en jaktchampion i framtiden men har många träningstimmar att njuta av på vägen dit . Väntar med spänning på nästa inlägg av er !

2011-03-30 @ 23:22:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0